یوگا شناسی
 
ورزش و سرگرمی-دبیرستان شاهد مهندس مهدی صافی دستجردی
ورزش و سرگرمی و تفریحات سالم برای نوجوانان و جوانان
برچسب:, :: ::  نويسنده : محمد سبزیان

 

 
احتمالا با یوگا آشنا هستید؛ تمرین های تنفسی و کششی که از هندمنشاء گرفته است. یوگا در حال حاضر به بخشی از سایر تمرین ها برای تناسب انداممانند دویدن روزانه یا انجام تمرین های هوازی تبدیل شده است...
یک نظرخواهی اخیر نشان می دهد ۱۵ میلیون آمریکایی یوگا انجام میدهند و ۳۵ میلیون نفر دیگر قصد امتحان آن را در طول سال دارند.
یوگا در شکل سنتی آن با عقاید مذهبی هندو همراه بود. کلمه «یوگا» در زبان سانسکریت به معنای «اتحاد» است که احتمالا به اتحاد بدن و ذهن اشارهدارد، اما یوگایی که در کشورهای غربی مانند آمریکا رواج پیدا کرده است، جنبه مذهبیندارد. البته بسیاری از کلاس های یوگا هنوز با یک مراقبه کوتاه مدت آغاز می شوند. مربی به افراد کلاس می گوید نفس های عمیق بکشند و افکاری که در سرشان جریان دارد،نادیده بگیرند و روی تنفسشان متمرکز شوند.
بخش جسمی یوگا شامل قرارگرفتن در وضعیت های معین بدنی برایایجاد کشش و تقویت قدرت عضلات است که میزان سختی آنها تفاوت دارد. در برخی از سبکهای یوگا، وضعیت های بدنی طوری طراحی شده اند که به اصطلاح عرقتان را دربیاورند وشما را به فعالیت شدید وادارند. سبک های دیگر حتی شما را به نفس نفس هم نمیاندازند. حتی مربیان سخت ترین سبک های یوگا شما را تشویق می کنند «به بدنتان گوشدهید» و از وضعیت های بدنی که فشار زیادی بر شما می آورد، پرهیز کنید و قبل از شروعکلاس، هر بیماری و مشکل پزشکی ای که دارید، به مربی تان بگویید.
منافع بهداشتی یوگا
طرفداران یوگا می گویند این تمرین ها استرس را کاهش می دهند وبا کاهش استرس ممکن است بهتر بخوابید، فشار خونتان پایین بیاید و فواید بهداشتیگوناگونی داشته باشد. آنها معتقدند یوگا راه خوبی برای افزایش قدرت و انعطاف پذیریعضلات است. این ادعاها به طورکامل در کارآزمایی هایی های بالینی بررسی نشده است امابه نظر نمی رسد غیرمنطقی باشد. بسیاری از انواع تمرین های ورزشی استرس را کاهش میدهند، پس چرا یوگا این گونه نباشد؟
اما اینکه یوگا درمان موثری برای بیماری های خاصی مانند کمردردهم است یا نه، سوال متفاوتی است. یک بررسی که نتایج آن چند سال پیش در نشریه انجمنپزشکی آمریکا (JAMA) منتشر شد، نشان داد تمرین های یوگا می تواند به افراد مبتلا به «نشانگان تونل مچی» کمک کند.
در حال حاضر مرکز ملی پزشکی مکمل و جایگزین آمریکا از کارآزماییهای بالینی درباره تاثیر یوگا روی چند بیماری از جمله کمردرد، ام اس، بی خوابی وبیماری انسدادی مزمن ریه حمایت می کند.
یوگا به چه کسانی توصیه نمی شود؟
افراد دچار مشکلات مفصلی ناشی از ابتلا به برخی از بیماری هایبافت همبند مانند «نشانگان مارفان» نباید یوگا انجام دهند زیرا کشش زیاد حین تمرینهای یوگا مشکل های مفصلی را تشدید می کند. برای مبتلایان به این بیماری ، پیادهروی، تای چی و شنا مناسب تر است. به طورکلی درد مفصل نشانه ای است که باید به آنتوجه کرد. اگر هنگام تمرین های یوگا مفصل زانو یا رانتان صدا می کند یا درد میگیرد، بهتر است فعالیت جسمی دیگری انتخاب کنید.
هاتها یوگا
هاتها یوگا شامل رایج ترین وضعیت های قرارگیری بدن در یوگا است. شکل های متنوعی از هر یک از این وضعیت ها ایجاد شده و ممکن است آمیزه های گوناگونیاز سبک ها با عنوان «هاتها یوگا» یا «یوگای مبتدیان» آموزش داده شود. شش وضعیت بدنیساده در یوگا در زیر معرفی می شود.
۱) یوگای قدرت
این سبک پرطرفدار یوگا براساس روش قدیمی تری است که «اوشتان گا» نامیده می شود و گاهی در کلاس های یوگا هم به این نام خوانده می شود. لازم نیستبرای مدتی طولانی در وضعیت هایی مانند نمونه ای که در شکل ۱ نشان داده شده باقیبمانید، می توانید با سرعت وضعیت بدنی تان را تغییر دهید تا ضربان قلبتان افزایشیابد. هدف قراردهی بدن در وضعیت های بدنی این سبک یوگا مانند بالا نگه داشتن بدن دروضعیتی مانند شنا رفتن، افزایش قدرت و استقامت است. این سبک یوگا غربی شده ترین سبکیوگاست و برای افرادی طراحی شده که می خواهند فعالیت جسمی سختی انجام دهند. افرادیکه تازه فعالیت ورزشی را شروع کرده اند و آمادگی بدنی ندارند، بهتر است این سبکیوگا را انجام ندهند.
۲) یوگای کریوه پاه لائو
این سبک یوگا تاکید بیشتری بر مراقبه دارد. کلاس ها معمولا بامتمرکزشدن بر تنفس آغاز می شوند و بعد تمرین های کششی و قراردادن بدن در وضعیت هایگوناگون انجام می شود. در این سبک یوگا وضعیت های بدنی با توالی سریعی تغییر دادهمی شود، بنابراین به نفس نفس می افتید و شکلی از ورزش هوازی را انجام خواهید داد. در انتهای هر جلسه به مراقبه بپردازید و از تکنیک هایی استفاده کنید که تصور می شودآرامش بخشی عضلانی عمیقی ایجاد کنند. اگر به مراقبه علاقه ای ندارید یا انجام آنبرایتان سخت است، بهتر است این سبک یوگا را انجام ندهید.
۳) یوگای انتگرال
در این سبک یوگا بر تمرین های تنفسی تاکید می شود. ممکن استمربی در کلاس از شما بخواهد در حالی که به تناوب هر یک از سوراخ های بینی تان را میبندید، از بینی تان نفس بکشید. نظریه در این سبک یوگا این است که آرامش بخشی عضلانییا ریلکسیشن با تمرین های تنفسی مربوط است. در یوگای انتگرال، بدن در وضعیت هایاستاندارد قرار می گیرد و به مراقبه می پردازید. در این سبک یوگا باید بتوانیددستورات مربی درباره چگونگی تنفس و متمرکز شدن را انجام دهید.
۴) یوگای بیه کرام
این نوع یوگا در شرایطی مانند سونا و در اتاقی بسیار گرم بادرجه حرارت حداقل ۷/۳۷ درجه سانتی گراد انجام شود. نظریه در این سبک یوگا این استکه گرما مزایایی از جمله افزایش انعطاف پذیری بدن و بهبود گردش خون دارد. چه ایننظریه حقیقت داشته باشد چه نه، حین انجام این تمرین عرق زیادی خواهید کرد. این سبکیوگا فعالیت جسمی سختی است و هنگام انجام آن باید به سرعت از وضعیتی به وضعیت دیگرتغییر موقعیت دهید. اگر در انجام یوگا یا انجام تمرین های جسمی مبتدی هستید،فشارخون بالا یا مشکلات قلبی دارید؛ باردار هستید یا بالای ۶۵ سال سن دارید، به علتتحمل کمتر بدنی درجه حرارت های بالا ، نباید این سبک یوگا را انجام دهید. هرکستمرین های یوگای بیه کرام را انجام دهد، باید بیشتر از حد معمول آب بنوشد تا از کمآبی بدن جلوگیری شود.
۵) یوگای آی ین گار
در این سبک یوگا برای مدت های طولانی در وضعیت های بدنی خاصمانند شکل ۶ قرار می گیرید. نظریه این سبک یوگا این است که با انجام این تمرین ها واحتمالا با کمک مربی می توانید دقیقا به موقعیت درست بدنی برسید. دد یوگای آ ین گاراز تجهیزات ساده ای مانند بلوک، پتو و کمربند بیش از سایر انواع یوگا استفاده میشود. اگر هدفتان تحرک بدنی بیشتر و انجام تمرین های هوازی است، این سبک یوگا برایشما مناسب نیست.
۶) یوگای سووآ روپ ها

وضعیت های کلاسیک هاتهایوگا در این سبک طوری تغییر داده شده استکه بر عضلات ستون فقرات متمرکز باشند. وضعیت های بدنی در این سبک یوگا همراه هم درتوالی معینی اجرا می شوند تا سفتی عضلات برطرف و تنش آنها آزاد شود. این وضعیت هایبدنی را باید برای چند دقیقه حفظ کنید. اگر دچار مشکلات وخیم پشت هستید، قبل ازانجام یوگای «سووآروپ ها» با فیزیوتراپیست یا پزشک مشورتکنید.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید - پیشگویی Jeffrey Palmer در مورد فوران آتشفشان، سونامی و طوفان کاترینا Jeffrey Palmer که یک پیشگو قهار است. تا به حال اتفاقات زیادی را پیشگویی کرده است که بعضی از آنها درست بوده و بعضی دیگر نادرست. پالمر پیش بینی کرده بود که در ۲۶ دسامبر ۲۰۰۴ آتشفشان در سوماترا اندونزی فوران می کند و به دنبال آن هم سونامی بزرگی اتفاق می افتد. بیشتر از ۲۳۰۰۰۰ نفر در ۱۴ کشور دنیا جان خود را در این بلایای طبیعی از دست دادند. همچنین پیش بینی پالمر مبنی بر دست پیدا کردن کره به سلاح هسته ای درست از آب درآمد. اما او به خاطر پیش بینی طوفان کاترینا بود که در دنیا معروف شد. در تاریخ آمریکا ۵ اتفاق مرگبار رخ داده که طوفان کاترینا یکی از آن ها است.
آخرین مطالب

پيوندها


تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ورزش و سرگرمی- دبیرستان شاهد زنده یاد مهندس مهدی صافی دستجرد و آدرس safischoolvarzesh.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 55
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1

شروع کد ساعت -->